måndag 16 mars 2009

Slarvigt språk

I takt med att vi startar upp bloggar, hemsidor, facebook, dagböcker och annat smått och gott på internet så skriver vi ju mer också. Det som slår mig är vilket slarvigt språk vi använder. Antingen vet man inte hur man ska skriva eller så struntar man i hur man skriver. Det finns till exempel inget som heter våran eller dom. Det är bara talspråk. På svenska finns inget som heter disco, det stavas disko. Det heter inte café, om det inte ingår i ett företagsnamn, det stavas kafé.
Men det är så vanligt förekommande att vi till slut tror att det stavas så. På internet finns en sida som heter skrivihop.nu, den borde många kolla in. Det heter inte påsk ägg utan påskägg, till exempel.
Min sambo skrattar åt mig nu när jag skriver detta inlägg och tycker jag är en moraltant. Och jag vill understryka att jag också skriver många fel... Skratt...
Obs, obs! Jonnys travtips skriver han själv, därav lite grammatiska fel... Skratt...:-)
Själv älskar jag bokstäver. Hela mitt hem är fyllt av väggord och mitt jobb består av bokstäver. Som redigerare jobbar jag med layout. Efter att ha försökt att göra en snygg och läsbar sida enligt layoutens alla regler, läser jag texter. Skribenterna har ett fint språk, till skillnad från många bloggare... Kanske därför jag tänker på slarvigt språk.
Kram Linda

2 kommentarer:

  1. Håller med dig fullständigt. Läser ofta en blogg där det nog är mest okunskap men jul gran med mera. Håller med dig i allfall. Men jag är nog med en moraltant. Mer bilder på tjejerna!

    jag ska jobba nästa jobbhelg. Hade tänkt totalfel.
    Vi ses igen my friend!

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig..men..jag är utbildad lärare och har klarat mig igenom min utbildning fast jag har svårigheter med språket..har tänkt på att man ska skriva vår istället för våran..men i mina gamla inlägg står det våran..fy på mig *fniss* Tyvärr gör jag det inte med flit..jag är inte så språkbegåvad som jag borde med min utbildning.
    Kram Lotta

    SvaraRadera

Vad glad jag blir att du vill ge en kommentar. Kram Linda